Brev från Servian

onsdag 3 augusti 2011

vägen går till Foix...


Foix var en för mig helt okänd stad, tills vi kom dit... Det är kul att kryssa fram längs småvägar och stanna till där lusten infinner sig. Det visade sig att Foix är huvudort i departementet Ariège 
(som jag inte heller kände till, man lär så länge man lever! )
Slottet som ligger på en kulle centralt i staden har funnits där ett tag; sedan år 987.


Är man lite mätt på historiska sevärdheter kan man göra som denne man som tog en tupplur på muren, om man vågar...



I centrum fanns annars trevliga kvarter med gågator med småbutiker; Chocolatier Mazas, och andra lokala specialiteter, som en god fläderlikör.



En fin resebyrå!




I skuggan i de gamla hallarna var det perfekt att svalka sig...



Är det nu någon som har tänkt slå sig ner i Foix, så rekommenderar jag det här huset nära kyrkan, med sina stiliga karyatider... 
Det var nämligen till salu. Lite frestande tyckte jag, men men...

Annars har vi andra förslag på Hus i Frankrike !

4 kommentarer:

  1. Hej, jag följer med nöje din blogg och har länkat till den på min egen sida. Jag har upptäckt att allt mer av mina inlägg kommit att handla om le syd de France och särskilt Herault / Languedoc som vi gillar mycket. Därför har jag döpt om min blogg till "Franska sydkusten och andra kuster" med webadress: http://stormpartner.blogspot.com/.

    Jag fortsätter att läsa och länkar gärna till din blogg om det är ok. Hälsningar Stormpartner.

    SvaraRadera
  2. Hej vad kul, du får gärna länka hit! Jag ska kolla in din blogg också ;-)
    hälsar Karin

    SvaraRadera
  3. Hej
    Eftersom också du (med Anders Åberg) är inne i fastighetsbranchen där nere så kanske vi kan nyttja era tjänster nån gång. Jag kan återkomma senare när vi verkligen vet vad vi vill ha och informera dig då. Områdesmässigt är vi nog ganska färdiga och det är inte långt borta från där du håller till. // Hälsningar

    SvaraRadera
  4. Hej igen Stormpartner!
    Varmt välkomna med era husdrömmar! De hus vi har uppe på hemsidan Hus i Frankrike är förstås bara ett litet axplock av alla hus som finns till salu. När jag vet mer vad ni söker kan jag leta fram ett antal möjliga objekt. Vi kommer att vara med på husmässan "Köpa hus utomlands" i Globen 17-18 september, välkomna dit! Hälsar Karin

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!