Brev från Servian

söndag 30 oktober 2011

i en olivlund...


På en av mina långa promenadrundor passerar jag en olivlund. Där är alltid ett rassel och sus av bladen i vinden och de silvriga bladen reflekterar ljuset som silas ner bakom pinjedungen...




  Nu tror jag det börjar bli skördedags snart.


Förbjudet att plocka! står det på skylten; Cueillette interdite, och det får man ju förstå, att de vill ta hand om sina oliver själva...


Vi har haft lite grått väder och regnskurar den senaste veckan, men så fort det blir fint igen kommer folk ut i solen och njuter.






Häromveckan på byns stora vinprovning träffade vi en av byns olivodlare. Jag passade på att köpa lite tapenade. 


Det är ju lätt att göra själv, men också praktiskt att kunna ta fram när man vill. Vi brukar göra små munsbitar med smördeg med tapenade, soltorkade tomater och lite chèvre.
Det funkar både till apéro eller som enkel middag med en sallad till. Så gott och lätt fixat!

4 kommentarer:

  1. Hej
    Ramlade in här av en slump. Vilken trevlig blogg du har! Nu kanske jag kan lära mej mer om livet i Frankrike. Vi har husbil men resorna har oftast gått till Italien förutom de två senaste somrarna då det blev Spanien/Frankrike och "bara" Frankrike.

    SvaraRadera
  2. Det lät ju gott med snittarna! Jag älskar ju både tapenade och chevre. Bakar du in den i smördegen eller lägger dem bara ovanpå?

    SvaraRadera
  3. Hej Karin!
    Så mysigt! Gå bland olivträden är ju underbart.Texten på skylten har jag säkert sett någonstans,ska notera,så vet jag vad det betyder ialla fall.
    Trotsat gråvädret idag och gått bland gula löv i skogen.Härligt.

    SvaraRadera
  4. Hej Kors och Tvärs!
    Tack vad kul att du tycker det, välkommen hit!

    Katariina: Vi brukar oftast bre på tapenade (pesto funkar också bra) och lägga lite tomater och chèvre ovanpå, och sen skjuts in i ugnen!

    Marianne: Visst är det skönt att komma ut! Hösten är inte alls dum!

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!