Brev från Servian

söndag 15 januari 2012

långlunch vid havet...


Igår hjälpte vi några vänner att lossa ett flyttlass, och i dag fick vi en härlig belöning;  långlunch på La Ferme Marine i Marseillan.  Där var fullt av söndagslunchare, och det var verkligen inte svårt att förstå när vi såg den överdådiga buffén med havets frukter...



Färska ostron, gratinerade ostron, färska musslor, gratinerade musslor, småmusslor i vitlökssås, marinerade räkor, små krabbor och snäckor, hemlagad aïoli, och så ett iskallt vin, Picpoul de Pinet, till det...




Restaurangen ligger precis intill Étang du Thau, där härligheterna som ostron och musslor odlas, utanför fönstret.
Färskare kan det inte bli!




Oh là là, inser att det här kan lätt bli en ovana, 
så gott och trevligt som det var...
En riktig matupplevelse!


16 kommentarer:

  1. Vilket ställe! Har inte hunnit besöka den här restaurangen, men det är här vi tänkt boka en födelsedagsmiddag i maj. Hon älskar skaldjur o det här är väl så nära himmelriket man kan komma... :D.

    Har läst lite olika recensioner om stället men nu när jag läser ditt inlägg kommer middagen att bli bokad här ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dubbelörn!
      jag kan absolut rekommendera det!
      Ett av sällskapen fick in en stor tårta med "tomtebloss" på till dessert, så det går säkert att boka lite special om man så önskar :-)

      Radera
    2. Underbart! Nu ska jag bara klura ut vad tomtebloss på specialdesserten heter på franska... *gapskratt*

      Radera
    3. En utmaning så god som någon ;-))

      Radera
  2. Vad avundsjuk jag blir när jag sitter i ett kallt och frostigt Sverige. Picpol är ett av mina favvoviner och skaldjur är ju aldrig fel.
    A-M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej A-M,
      utsikten gör onekligen sitt till, men lite musslor och annat gott går ju att fixa i Sverige också :-)

      Radera
  3. Vilka bilder, vilken mat! Härligt!

    Tack för ditt inlägg om restaurangen, vi kände inte till den. Tydligen har vi mycket kvar att upptäcka i den mysiga Marseillan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elena!
      Ja visst är det härligt! Vi är fortfarande på upptäcktsfärd efter tre år här :-)

      Radera
  4. Hej Karin,
    Det där såg verkligen härligt ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne,
      ja vi hade en underbar eftermiddag :-)

      Radera
  5. Trevligt!! Find Bilder. Undrar om jag skulle våga smaka de där "odjuren" ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ninni,
      det är absolut värt ett försök!
      Ljuvliga smaker :-)

      Radera
  6. Vilken fantastisk lunch! Stället ligger antecknat i min mobil, så det finns tillgänglig inför sommarens husbilresa! Längtar ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kors och Tvärs,
      härligt att ha något att se fram emot:-))

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!