Brev från Servian

tisdag 24 januari 2012

måndagsfilm...


Måndag är en bra dag för att gå på bio i Béziers,
på filmstaden MonCiné kostar det då bara 5,50€ att se en film.

Jag var nyfiken på filmen Le Havre av finländske Aki Kaurismäki,
så den fick det bli!
Den är inspelad i den franska hamnstaden le Havre. Skoputsaren Marcel Marx lever under enkla förhållanden men ställer självklart upp och hjälper flyktingpojken Idrissa som anländer i en container från Gabon.
Filmen beskrivs som en dramakomedi, men är absolut inte av det flåshurtiga slaget, utan stillsam och underfundig. Jag gillar särskilt repliken när Marcel hävdar att han är bror med Idrissas släkting med repliken "Je suis l'albino de la famille" (Jag är familjens albino.)

Miljön är en stor del av behållningen. Miljöer där tiden har stått stilla sedan femtiotalet... Karaktärerna är träffsäkra och har även de drag från gamla tider. Filmen är väldigt sevärd, så jag berättar inte mer...
Men ett litet smakprov kommer här:



Om du vill läsa en fyllig recension rekommenderar jag bloggen Bleu Blanc Rouge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!