Brev från Servian

fredag 3 december 2010

vilken soppa!


Oj, jag blev just grymt sugen på fisksoppa! Den härliga soppgrytan på bilden fanns på marknaden i Pezenas, en mysig stad en liten bit norrut.

Men bouillabaisse är ju så tacksam att göra själv, mustig och god. 
Namnet ”bouillabaisse” har sitt ursprung i den metod man använde för att göra soppan, ingredienserna lades inte i soppan alla på en gång utan först kokades fiskbuljong på fiskben (bouillir) sedan tillsatte man fisksort för fisksort och kokade upp buljongen för varje fisksort som tillsattes. Sedan sänktes värmen (abaisser) på soppan.

Helst ska det visst vara fyra sorters fisk, men jag tycker "man tager vad man haver" är en perfekt metod för denna soppa.
Men det vore förstås kul att utforska de fina fiskdiskarna i affärerna lite mer, jag skulle vilja lära mig mer om Medelhavsfiskarna. Läste just en avskräckande artikel om pangiasus (hajmal), hur den odlas i en stinkande flod i Vietnam. Ett exempel på en sjuk industri bara för att vi ska få billig mat. Nej, den blir det inte fler gånger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!