Brev från Servian

tisdag 17 augusti 2010

ibland blir det lite trångt.../des fois on est un peu serré...


Det är smått otroligt hur folk tar sig fram på de smala gränderna i byns centrum. På något sätt kommer de alltid fram! Så här såg det ut i förmiddags på torget...
Det läckra är att bilisterna tar det med ett lugn. Jag tycker inte alls att franska bilförare hetsar upp sig i onödan. Den här lastbilen hade en liten kö efter sig, men det var ingen som såg stressad ut.

De tar det snarare med en klackspark, som häromveckan när vi satt på cafét vid torget och en torgmadam skulle försöka ta sig därifrån med sin van. Vi makade oss undan lite och torghandlaren intill sa med ett skratt: ja det är bäst ni flyttar er, hon tog körkort igår...

2 kommentarer:

  1. Hej Karin! Jag har just hittat din blogg. Vad roligt att läsa om vardagslivet hos er! Har själv en liten dröm om att kunna flytta ner ...tack för att du skriver rubriken både på franska och svenska! All träning behövs för en nybörjare som jag. Tv och radio är ju inte till så stor hjälp här hemma! Tips på någon tv- radiokanal man kan få in via internet? Hälsningar Boel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Boel, välkommen till bloggen! Dessvärre är det väl inte så ofta jag skriver på både franska och svenska, men jag brukar flika in lite franska ord i alla fall :)
      Prova att lyssna på france culture, den tycker jag är bra, och franska filmer med text på franska så du hinner läsa om de pratar otydligt är ett tips.

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!