Brev från Servian

fredag 1 april 2011

full fart på vingården...


I dag är det full fart på vingården Domaine les Faïsses, tvärs över gatan. Gatan är avspärrad; buteljeringsbilen är här!
En spännande och intensiv dag, då hela förra årets vinskörd buteljeras på en dag.


Många små vingårdar gör såhär, bokar in buteljeringsbilen och kör hårt när den kommer. Det verkar väldigt smidigt; de slipper ha all (dyr) utrustning själva.



Det är fascinerande; tomma flaskor plockas in i ena änden av lastbilen, och i andra änden kommer de ut, påfyllda, förseglade och etiketterade, klara att packas i lådor.




Just de här vinerna blir lite extra roligt att provsmaka, eftersom vi var med under skörden av druvorna,  jag skrev om det  i höstas.

Förra årgången, 2009, var deras första. Då hade syskonen bestämt sig för att satsa på eget vin och inte bara leverera sina druvor till kooperativet. Premiärvinet CarréRond är ett kraftfullt, koncentrerat rött vin gjort på Grenache och Syrah-druvor. Årgången 2010 året gjorde de två olika röda viner, ett vitt och ett rosévin, som snart blir klara för provsmakning...

2 kommentarer:

  1. Hej
    Vilken häftig blogg du har. Kul, intressant, välskriven och ofta välfotad.
    Jag och familjen ska åka till Laguedoc (Beziers) i sommar, så jag läser bloggen både som blogg och som en "turistguide" där man kan få idéer om bra vinkooperativ och vackra byar och mycket, mycket annat.
    Roland
    Men jag brukar också läsa skönlitteratur om det område man ska besöka. Det ger ofta mycket mer än den vanliga turistinformationen. Har du några förslag på böcker som utspelas i Laguedoc; gärna deckare eller mer underhållande böcker. Det är miljön jag är ute efter inte den fantastiska litteraturen.

    SvaraRadera
  2. Hej Roland, kul att du hittat hit!

    När det gäller böcker kom jag att tänka på engelska Kate Moss böcker, hon bor deltid i Carcassonne och har skrivit ett par-tre böcker om området däromkring. Deckare med koppling både till dåtid och nutid. Som litteratur sådär, men för miljön får hon ok.... :-)

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!