Brev från Servian

måndag 23 maj 2011

den där glassen...

Jo den där lavendelglassen, den blev god...
Ville smaka först innan jag delar med mig av receptet!

Varje gång jag gör glass, och det är ganska sällan, så tänker jag att
 "det här borde man göra oftare", det är ju så lätt och så gott!

















Lavendelglass

3 dl grädde
5 äggulor
1 dl socker
1 msk flytande honung
1 msk torkade, malda lavendelblommor
2 dl kokosgrädde

Vispa grädden och ställ in i kylen.
Vispa äggulor och socker pösigt, blanda i
lavendel, honung och kokosgrädde.
Vänd ner grädden, Frys in!

Friska gärna upp med något syrligt till.
Apelsin var gott till, och några stänk 
Armagnac med apelsintwist funkade 
också bra...

4 kommentarer:

  1. Lät supergott men vet inte var man får tag på kokosgrädde här i Sverige!

    SvaraRadera
  2. Hej Katariina,
    jag hittade det på "Asien-hyllan" intill kokosmjölken, hoppas det finns i Sverige också!

    SvaraRadera
  3. Det här receptet måste jag prova. Jag undrar bara vilken sorts grädde du använder. Hälsn. Monica

    SvaraRadera
  4. Hej Monica, jag vispade först upp ett paket "créme fleurette".
    Kokosgrädden blandar man bara i, utan vispning.
    Hälsar Karin

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!