Brev från Servian

fredag 24 oktober 2014

brasserie Molière...


De flesta som varit i Pézenas har väl passerat förbi Brasserie Molière, den äldsta restaurangen där. Igår slank vi in där med våra gäster för att äta lunch. Ja, vi tänkte ju sitta utomhus förstås, men kyparen förklarade att "nu är det vinter" trots 21 grader (men lite kylig vind faktiskt) så vi gick snällt in. Det är verkligen en klassisk Brasserie-miljö där inne och rätt mysigt.


Långa rader av porträtt...

Servitriserna snodde runt för det var väldigt välbesökt, 
mest av lokala stamgäster kändes det som.

Vi åt var sin enkel huvudrätt 
(salade de chèvre chaud kan jag äta varje dag tror jag...)
och hade plats över för lite dessert.

Det är ju lustigt det här, att i det här landet är det inte tal om att fika,
vare sig på förmiddagen eller eftermiddagen, 
men en dessert funkar även till lunch.


Min tarte tatin var ljummen och underbart god...


Hallonpajen gick inte heller av för hackor...


Inte heller tarte au citron...

Letar man efter en gourmetrestaurang är det här väl inte rätt ställe, 
men jag gillar den enkla charmen och det klassiska stuket; ett äkta Brasserie.


2 kommentarer:

  1. Suveränt! Och så många goda efterrätter du åt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Som tur var åt jag inte alla efterrätterna själv ;)

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!