Brev från Servian

lördag 6 april 2019

till Madrid med tåg...

En av fördelarna med att bo i Béziers är att det finns så bra tågförbindelser åt olika håll. 


För ett par veckor sedan hoppade jag på snabbtåget till Madrid, 
för att hälsa på vår dotter som studerar där. 
Drygt 5 timmar tar tåget, utan byte. 


Det bästa jag vet i en ny stad är att gå och gå, insupa atmosfären,  
och försöka få ett grepp om staden...


Från studentkvarteren norr om centrum snirklade jag mig ner till torget 
Plaza del Dos del Mayo. 


Satt en stund på en parkbänk och försökte förstå den gamle mannen intill, han berättade om vad som hade hänt på torget... Jag som inte förstår många ord spanska... men uppfattade att det varit platsen för ett uppror 1808. 



Från torget hittade jag sedan ner till "stora gatan" i Madrid; Gran Vìa och på kvällen åt vi middag på en Lamucca- restaurang (det finns flera). 


Dagen därpå när A var upptagen med föreläsningar strosade jag vidare...


Hittade solbrillor (tillverkade i Madrid) på lilla affären Rughara på Corredera Alta de San Pablo 1 och en mysig affär med konsthantverk och lokala matvaror; Real Fábrica på Calle Cervantes 9.



Sedan var jag nöjd med affärer och promenerade vidare till den botaniska trädgården, 
som ligger bredvid Prado-museet.


Det var skönt att sitta i skuggan och ta en kaffe...


I det stora växthuset fanns massor av tropiska växter och kaktusar...



I parken blommade syrén...


Och framför allt de enorma kameliabuskarna! 
En av mina absoluta favoriter
(som det även finns  gott om i stadsparken hemma i Béziers).



Till och med de nedfallna blombladen är vackra...


På kvällen rundade vi av med underbara tapas på Revoltosa
på Plaza del Rey.


Det finns förstås  mycket mer att upptäcka i Madrid, 
det här var lagom för en avslappnad minisemester!



(Reina Victoria Hotel, Plaza Santa Ana).








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!