Brev från Servian

torsdag 28 oktober 2010

pardon? nej occitan har jag inte lärt mig än...

                                                


Det är inte nog med att hänga med i alla vardagsuttryck i franskan, ibland råkar man ut för invånare som i stället talar Occitan.

Jag började språka med en dam  i byn när det var översvämning i lilla kanalen, och det gick hyfsat, men det hon sa lät mer som italienska .. eller spanska...Ibland var det enklast att bara le och hålla med...

Jag kände förstås till språket Occitan, de har fina festivaler med musik och så, men jag hade inte tänkt på att det används nu, i vardagen.

Occitan är i samma språkfamilj som  katalanska och provencal och är ett erkänt minoritetsspråk här i Frankrike. Minoritetsspråk, ja då är det väl inte så många som talar det tänker man.

2 miljoner! och det förstås av runt 10 miljoner, längs Medelhavskusten från Spanien till Italien.

Lenga d'Oc, det är ju ursprunget till Languedoc,vår region
(langue d'Oc = språket i Oc/ Occitanien).
Oc på Occitan betyder Oui (ja).

På Collège här i Servian kan barnen välja Occitan som tillval.

Tyvärr har vi väl att jobba med franskan ett tag till ,men sen skulle det var kul att snöa in på Occitan också...

Klicka här så får du höra en rolig madame som pratar patois, en variant av Occitan ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!