Brev från Servian

tisdag 23 november 2010

hur kommer det sig...


Förundras över fenomenet med de svenska polar-böckerna här i Frankrike. (Polar = deckare.)
I senaste numret av L'Express är svenska böcker 7 av de 15 som ligger i topp.
Varav tre Camilla Läckberg. Jag som inte ens har läst Camilla Läckberg. Ska jag behöva göra det nu för att hålla mig allmänbildad...

Jag har mer lust att läsa Agnès Desarthe. På svenska har hennes bok "Ät mig" just kommit ut hos Sekwa förlag . Sekwa är verkligen en guldgruva för den som vill upptäcka fransk litteratur översatt till svenska. De ordnar också författarbesök. Eftersom jag inte har full koll än på bokutgivningen här i Frankrike får jag ibland  tips genom att kolla vilka författare de ger ut, även om jag sen läser dem på franska...

Flera av böckerna de har givit ut har också nyligen kommit ut på film, t.ex. Igelkottens elegans ( skriven av Muriel Barbery) och No och jag ( skriven av Delphine de Vigan). Filmerna har jag inte sett än, men böckerna rekommenderas!

2 kommentarer:

  1. Ja, om det åtminstone var deckarförfattare som Håkan Nesser eller han med kommissarie Winter, göteborgaren, vad heter han? Men de på listan är inte speciellt bra tycker jag, och har ändå läst några av dem. Fransmännen är rätt okritiska när det gäller nordiska deckare, tycker jag.

    Hälsningar fr Montpellier.

    SvaraRadera
  2. Jag är lite nyfiken på "Lars Kepler" i alla fall, får väl ge dem en chans. Men det finns ju så mycket annat att läsa , som sagt :-)

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!