Brev från Servian

måndag 23 mars 2015

äppeltarte med marsipan...


Gymnasiet som vår A går på har haft utbyte med en skola i Spanien, så under en dryg vecka hade vi en spansk tjej boende hos oss. Hon var ganska duktig på franska (tur för mig som inte kan spanska!) även om det var lite svårt att förstå henne ibland.

 Hon hade med sig några spanska specialiteter, hård nougat och mazapàn med inlagd frukt. 
Sött som tusan så vad gör man med det?


I en skål låg några äpplen och väntade,
 så varför inte göra en äppelkaka...


 Jag började med att skiva några äpplen och bre lite apelsinmarmelad på en pajdegsbotten.


Sen blandade jag ett uppvispat ägg med en skvätt grädde och en påse vaniljsocker och hällde ut på bottnen, innan det var dags för äppelskivor och hackad mandelmassa.


Vips blev det en enkel och ny variant av tarte aux pommes !






2 kommentarer:

  1. Tänk så mycket gott det kan bli när man är kreativ! Eller när något fattas som ingrediens så man "får taga vad man haver". Det fick jag göra senast idag. Istället för bara hasselnötter fick det bli hälften valnötter istället, Jag gjorde Hasselö-cookies som finns i ICA-kurirens receptbank. Prova dem gärna! Hasselö är vår sommarö och kakorna är ljuvliga. Liksom dina saffrans- och chokladskorpor som jag gör ofta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ewa, visst är det roligt med nya varianter på gamla favoriter! Nötkakor låter gott :)

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!