Brev från Servian

onsdag 29 juni 2011

franska bakverk..



Om du gillar franska bakverk har du antagligen redan upptäckt 
tv-programmet "Leila bakar i Frankrike"? 
Jag såg det första avsnittet på datorn igår.  Det verkar vara tillgängligt en vecka efter att programmet sänts.
 Förutom godsaker kommer där några glimtar från den franska Atlantkusten där programmet spelas in.

Nu när jag ändå har snöat in på citron bakade jag en tarte au citron . 
Med många citroner, riktigt syrlig, det gillar jag...
Däremot meringué, med maräng 
(som på den översta bilden, köpt på bageriet)
det tycker jag blir fint, men för läskigt sött.
Som tur är får man tycka olika!

RECEPT PÅ SYRLIG CITRONPAJ
Jag följde på ett ungefär receptet i min gamla Rosendals kokbok till fyllningen:
Skal och saft av 3 citroner
3 ägg
1 dl strösocker
1 dl vispgrädde

Vispa ägg och socker pösigt
Vispa grädden och blanda med äggsmeten
Tillsätt rivet citronskal och saft
Häll fyllningen i ett förgräddat pajskal
Grädda i 180 grader,15 minuter

Gott med en klick krämig vaniljyoughurt till i stället för grädde!




6 kommentarer:

  1. Ah, Lotta, avec plaisir!
    Med nöje! ,-)

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara bilder! Lite orättvist att komma dragande med dem nu bara när jag arbetar på att få bort några överflödiga kilon kring midjan ;)

    SvaraRadera
  3. Aj då Mattias...men en liten bit citronpaj är nog inte så farligt...tänk på så mycket c-vitamin det blir i stället(fokusera på det positiva) ;-))

    SvaraRadera
  4. Hej Karin. Vi har just ätit din citronpaj ikväll. Fantastiskt god och väldigt nyttig! Tack för receptet!
    Vi kommer till Murviel nästa vecka. Hoppas vi kan ses. Hälsningar Claes L

    SvaraRadera
  5. Hej Claes, roligt att det smakade!

    Kul att ni kommer ner, då hinner ni se när Tour de France passerar Murviel också!

    Vi hörs! hälsar Karin

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!