Brev från Servian

tisdag 24 november 2015

domaine de Ravanès...


I dag följde vi med vinexportörerna Maria och Kjell Hansby 
till en av vingårdarna de representerar, 
Domaine de Ravanès i Thézan-lès-Béziers.



Under överinseende av gårdens katt och charmiga hundar smakade vi bland annat:
det vita Le renard blanc
(en frisk blandning av druvorna Grenache gris och Maccabeu)


den röda Merlot-Cabernet Sauvignon


och tungviktaren Les Gravières du Tauruo
som är en eklagrad blandning av druvorna Petit Verdot och Merlot 
som hyllats av vinrecencenten Robert Parker.



De har ett stort sortiment och vinmakaren Marc Benin
har även doktorerat i oenologi på Oeonologi-institutet i Bordeaux. 
Det är alltid roligt att höra en passionerad vinmakare berätta!



Vill du beställa viner eller läsa mer
kan du kika in på Maison Hansbys hemsida!


2 kommentarer:

  1. Hej. I helgen drack vi upp den sista flaskan vin som vi köpte av din tidigare (?) kollega Anders Åberg. Jag skrev om det på min blogg Vin. mat & Alsace. Om du vill kan du läsa det på https://vinmatalsace.wordpress.com/2015/11/24/vi-kopte-en-lada-vin-sista-flaskan-efter-fyra-ar/
    Men jag undrar lite hur det är med honom. Om du har lust får du gärna mejla mig på roland.a.dahlstrom(at)gmail.com.
    Hälsningar Roland Dahlström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Roland, roligt att vinet mognat nu! Jag mailar dig.

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!