Brev från Servian

söndag 29 november 2015

julmarknader...


Château de Cassan ligger vackert mellan Roujan och Gabian, 
den här helgen pågår den årliga julmarknaden där, välbesökt som vanligt!


Det är en härlig miljö och mysig stämning,
här inne i kyrksalen, med många utställare.


Det finns hantverk av många slag men jag fastnade hos Blucanari
pappersateljén som finns i Pézenas (rue Mercière). 

Pappershantverk ligger mig varmt om hjärtat med ett förflutet som bokbindare, 
och mitt eget lager av anteckningsböcker börjar sina...



Ute på gården kan man värma sig med vin chaud 
eller äta fish&chips! 
Ja, det är faktiskt en julmarknad med engelska förtecken det här... 


Min favorit-syltmakerska var inte här i år, 
men detta urval var inte så dumt heller...



Eftersom det samtidigt är julmarknad i Neffiès den här helgen fortsatte jag dit, och där hittade jag min saffransmarmelad.
Ingen jul utan den !


Hennes marmelad mm säljs även på ekologiska butiken Nouri i Pézenas, via hemsidan och på flera julmarknader framöver, 
se datum på hennes facebooksida!

Då börjar vi väl räkna ner till julen då,
glad 1 advent!


4 kommentarer:

  1. Vet inte hur man skall hinna med alla ställen du tipsar om och det är så underbart att ha en hel del terräng sonderad i förskott, tack ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avec plaisir, Marie ! (= med nöje) Välkommen!

      Radera
  2. Julmarknad i Frankrike skulle vara kul. Till Alsace, Colmar förslagsvis, är det inte så långt. Nåja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julmarknad kan vara mysigt lite varsomhelst... bara det doftar och smakar jul !

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!