Brev från Servian

torsdag 29 december 2011

en macaron till kaffet...


Efter en lång promenad i sol och blåst skulle det sitta fint med lite kaffe. Och helst något gott till kaffet.


Jag hade sån tur och fick en ask med macarons i julklapp, i underbara smaker som framboise;hallon, caramel; kola, chocolat blanche /menthe; vit choklad och mint...
(På svenska heter ju macarons makroner, jag antar att de inte ska förväxlas med pasta.)

Jag provade att göra choklad macarons en gång, men det var inte lätt att få dem så goda och fina som de proffsen gör. Den där perfekta kombinationen av den spröda och sega mandelbottnen och den smakrika krämen emellan... Tur att det finns proffs!

8 kommentarer:

  1. Vilken intensiv rosa färg! Min favoritmacaron är den med citronsmak..

    SvaraRadera
  2. Vad häftiga, har aldrig sett faktiskt!! Var de goda`???
    Gott nytt år på er!!

    SvaraRadera
  3. Hej Mia!
    När man ser färgen kan man bli lite orolig att det ska smaka "syntetiskt", men nej; otroligt god med äkta hallon. Citron är annars en favorit här också :-)

    SvaraRadera
  4. Hej Ninni!
    Ja, de var otroligt goda, alla tio!
    (jag åt inte alla på en gång som tur var)
    De är bakade på mandelmjöl och äggvita, och härligt spröd-sega i konsistensen ( alltså inget vanligt mjöl i). Prova när du får tillfälle :-)

    SvaraRadera
  5. Har aldrig smakat. Och kommer kanske inte att göra det heller, tycker inte om sötsaker. Men det finns ju annat som smakar mums...
    heanku

    SvaraRadera
  6. Hej Karin,
    Sist vi var ner såg vi såna,jag fotade som vanligt då jag tyckte de såg så fina ut i olika färger och så hette de som makaroner.Ångrar bara att vi inte köpte några
    och provsmakade.
    Får önska dig med familj ett riktigt Gott Nytt År! Hoppas det blir ett bra år.

    SvaraRadera
  7. Hej heanku,
    jag såg att det finns macaron salé också, alltså salt, men det har jag inte smakat än, kanske kan det vara något till en apéro...

    SvaraRadera
  8. Hej Marianne,
    nästa gång får du provsmaka :-)
    önskar dig också ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!