Brev från Servian

torsdag 1 december 2011

höstgodis...


Vår kära grönsakhandlerska var inte på torget idag, det var tomt i hennes hörn... Jag hoppas att hon inte är sjuk utan har lite välförtjänt semester.

Annars är torsdag i Servian en bra marknadsdag, med många olika handlare. Köpte lite höstgodis hos olivhandlaren; syltad ingefära. Han hade två sorter, och för att det inte ska bli alltför skarp smak valde jag gingembre doux, alltså mild ingefära.


Ost däremot vill jag ha smak på, så hos osthandlaren valde jag inte Cantal Doux utan Cantal Entre-Deux. "Mitt-i-mellan-Cantal". Det finns även Cantal Vieux som är ännu mer lagrad, mer än sex månader. Cantal är ursprungsmärkt AOC "Appelation d'Origine Controlée "och produceras i regionen Auvergne, i Centralmassivet.

Jag googlade lite och fick då reda på att Cantal är en av de äldsta ostarna i Frankrike, tillverkad sedan tvåtusen år. Cantal omnämns i Plinius den äldres skrifter.  Plinius d.ä levde år 23-79 och dog vid vulkanen Vesuvius utbrott. Han skrev bland annat "Naturalis Historia", en encyklopedi i ca 160 volymer!


Osten ser inte speciellt märkvärdig ut, men som ni kan se på det roliga omslagspappret är det något extra...

4 kommentarer:

  1. Två av min absoluta favoriter! Mums!

    SvaraRadera
  2. Franska ostar som är sååå goda. Och ju värre de luktar desto godare, tror jag minsann. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Hej Lotta,
    ja här mumsas det :-)

    SvaraRadera
  4. Hej Kors och Tvärs,
    de franska ostarna är ett eget litet universum, väldigt trevligt att utforska :-)
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!