Brev från Servian

måndag 6 januari 2014

husdetaljer i Aude...


När jag är ute på mina husvisingar och -spaningar försöker jag i mån av tid att strosa omkring i byarna för att känna efter vad det är för sorts by, och fånga några detaljer. 
Här följer några bilder från turen till Aude häromdagen.


En "place de la République" finns nästan i alla byar!


Här i Mirepeisset är det rara byggnader runt torget.
Ser på Wikipedia att byn har mer än fördubblat sitt invånarantal de senaste fyrtio åren, 
en härlig utveckling!


Det här huset är så speciellt, jag blir nyfiken på dess historia.  
Se bara på alla detaljer!




Tänk att bygga ett hus med de här detaljerna idag, tanken svindlar...


Från Mirepeisset är det inte långt till Canal du Midi.


Precis intill kanalen ligger vinkooperativet Château de Ventenac.



En annan del av slottet är till salu, med magnifik utsikt...



Vinslottet är byggt 1880 och har det här runda "Rapunzel-tornet" 
som är ganska vanligt i de här trakterna.


Förr transporterades stora mängder vin på Canal du Midi, 
nu är det mest ett avkopplande nöje... 
Härligt att stanna till en stund här i solen!















2 kommentarer:

  1. Hej Karin.
    Tack för de fina bilderna. Aude är ett väldigt vackert departement.
    Synd att det blåser så ofta och kraftigt där. Fantastiska vinerna som sagt. Måste nog göra ett återbesök där och hamstra lite vin.
    Marseillanesen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja visst är det fint!
      Att resa ner och besöka vingårdar är en bra idé!

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!