Brev från Servian

måndag 21 april 2014

olika syn på vin...



Visst är det väl konstigt att man kan ha så olika syn på vad vin är.

I en artikel i tidningen Le Figaro läser jag att vin i Frankrike nu är erkänt av senaten som en del av det franska kulturarvet:

"Vin är en del av det kulturella och gastronomiska arvet och en del av det franska landskapet". Det stämmer verkligen här i Languedoc som är den största vinregionen i världen.

Ungefär samtidigt läser jag att den svenska vinhandlaren Peder Molin som importerar kvalitetsvin från Österrike lägger ner sitt lilla företag efter en polisrazzia. Till hd.se säger han: "Det är inte för att jag misskött företaget eller sålt alkohol till minderåriga som de gjorde en razzia hos mig. Det jag är misstänkt för är att jag sålt alkohol i strid mot detaljhandelsmonopolet trots att jag har haft tillstånd att bedriva näthandel." Problemet är tydligen att man inte får ha företaget registrerat i Sverige, men det var det ingen som upplyste om när han registrerade sin firma (som är godkänd av Skatteverket för den verksamhet han bedriver)...och nu hotas han med fängelse.


Däremot är det tillåtet att "försvenska" viner i stor skala. Jag läser om "vinfabriken" i Simrishamn där miljontals liter vin "försvenskas" med sötningsmedel och gelatin, för att uppfylla Systembolagets önskemål för att passa "svensk smak". Även en ledare i SvD berör detta. Jag citerar Per Gudmundson " På förpackningarna nämns kända vindistrikt runtom i världen. Men flera av Systembolagets mest populära viner kommer i själva verket från ett fabriksområde i södra Sverige. Vinerna är skräddarsydda efter Systembolagets instruktioner och helt okända i de påstådda ursprungsländerna- för de säljs enbart på Systembolaget, till svenska lågpriskunder."

Detta medan fantastiska, prisvärda Languedoc-viner inte har en chans att komma in på Systembolaget som jag nämnt tidigare. (5 -jag säger 5- viner från världen största vindistrikt i den centrala Göteborgsbutiken!)

Som tur är kan vi här i Languedoc enkelt besöka underbara vinodlare i våra byar och hitta våra egna favoriter; passionerade och kunniga odlare med sin egen unika stil. Ja det är livskvalitet!


6 kommentarer:

  1. Ja, det här är verkligen en tragisk historia som vi också följer utvecklingen av via en vän i Sverige. Ett fall för "Uppdrag granskning"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Uppdrag granskning kanske vore nåt'!

      Radera
  2. Ja, svenska statens syn på vin och alkohol har jag aldrig förstått mej på! Tänk så många tabun vi är uppväxta med. När jag var liten fick jag inte gå med mamma in på Systembolaget och min kära mor stoppade alltid ner Systemets gröna påse i en väska , så ingen skulle kunna se var hon varit och "syndat"! OCh det var ju inte bara hon! Trodde allt ändrats, men förstår nu att jag har fel, tyvärr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte bara det, utan att Systembolaget också gynnar kvantitetsdríckande med billiga BiB framför kvalitet i mindre mängder. Det vore väl något för IOGT att sätta fingret på i stället !

      Radera
  3. Jag hoppas att EU får upp ögonen för det här eftersom det missgynnar små producenters möjlighet att sälja sina viner i Sverige. Men ibland verkar inte EU lägga energi på sitt egna regelverk om fri handel inom Europa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt tråkigt Peder! Hoppas att du har haft kul medan det varade! Vi hade lite planer på att exportera vin när vi flyttade hit till Languedoc men gav upp pga Systembolagets krångliga regler. Men vi välkomnar folk som vill komma hit och upptäcka vingårdarna här :)

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!