Brev från Servian

söndag 4 januari 2015

dags för morotsmuffins igen...




Nytt år och nya ambitioner, det känner ni väl igen? 

För min del känner jag igen behovet av att fixa mellanmål till tjejerna med åtminstone lite nyttigt innehåll,
vilket brukar betyda muffinsbak med test av nya ingredienser,
enligt principen "man tager vad man haver".


I dag blev det 
Morotsmuffins

Jag använde:

3 ägg
1 1/5 dl socker (råsocker)
1 finriven morot
1 näve finhackade valnötter
1/2 dl olja
3 dl vetemjöl (ekologiskt)
1/2 dl havremjöl (ekologiskt)
2 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 yoghurt


Vispa ägg och socker poröst.

 Häll i olja (jag föredrar det i stället för smält smör) och yoghurt. I dag fick det bli grekisk yoghurt med björnbär eftersom det var det vi hade hemma.


Tillsätt morot, valnötter, och mjölet 
blandat med bikarbonat och kryddor. 

Blanda väl och häll i muffinsformar. 
Cirkusformarna hittade jag på Maisons de Monde i Sète.


Grädda i 225 grader i 12-14 minuter.

 Smaka!


De blev saftiga och goda. 
Nästa gång försöker jag dra ner sockerinnehållet lite till, 
jag tror att det går utan att de blir alltför trista och "träiga"...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!