Brev från Servian

torsdag 4 augusti 2011

kör inte förbi Mirepoix...


Från Foix körde vi vidare genom böljande solrosfält, till den lilla staden Mirepoix. Ja, vi visste förstås inte att det var dit vi var på väg... men när vi närmade oss såg vi skyltarna om en medeltidsstad, och vi tänkte det kunde vara värt att se.

Ett litet lätt understatement insåg vi när vi steg innanför stadsportarna! En välbevarad stadskärna med medeltida korsvirkeshus mötte oss. Det är nog det mest originella Mairie (borgmästeri) jag har sett. Hela torget var inramat av hus med långa träarkader.





Takbjälkarna till Maison des Consuls var särskilt fina, med konstfärdigt utskurna figurer, och man kan ana att de har varit målade en gång.




Det fanns också en fin gammal saluhall och en ståtlig katedral med högt torn; med som en extra krydda, lite galna figurer...





Staden var förstås anpassad för att ta emot turister, med många caféer runt torget. Det passade bra eftersom vi vid det laget började bli hungriga. Det fick bli en salade chèvre chaud för min del, den var riktigt god. Där fanns också butiker med traditionell keramik, en trevlig bokhandel och Brocante. 


Även Mirepoix var i högsta grad inblandade i katarfejderna, så nu ska jag ta och läsa på lite mer om dessa katarer som påverkat det här området så mycket genom historien... 

à bientôt!

3 kommentarer:

  1. Underbart! Den staden ska jag lägga på minnet för framtida utfärder! :-)

    SvaraRadera
  2. Underbart vackert! Definivt värd en avstickare!

    SvaraRadera
  3. Härligt att vara på upptäcktsfärd!

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!