Brev från Servian

tisdag 22 november 2011

doftande kryddbröd; pain d'épices...


Nu har det blivit dags att baka pain d'épices; kryddbröd igen. 
Snart advent... 
Mysigt  med pepparkaksdoften.

Förra året hade jag kokat kvittenmarmelad som passade så bra till, men det har inte blivit av i år. Det kanske man kan hitta på någon julmarknad. Tror jag provar med fikon i stället. Det får inte bli för sött till tycker jag.

Om du vill prova att baka pain d'épices, som blir som ett mellanting mellan bröd och kaka kommer ett recept här, som kan varieras efter tycke och smak. Jag brukar oftast improvisera lite...

1,5 dl vispgrädde/mjölk
1 dl honung
0,5 dl farinsocker

10 torkade aprikoser, hackade
1 dl solrosfrön
1 dl mandel / valnötter, hackade
3,5 dl vetemjöl
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
2 tsk bikarbonat
lite salt

havrekli eller ströbröd till formen

Blanda de torra ingredienserna, värm mjölk/ grädde och honung och blanda ihop till en tjock smet som hälls i bröad form. Grädda i 180 grader i ungefär en halvtimme.  Njut som det är eller med en bit god ost och/eller marmelad.

4 kommentarer:

  1. Oj det låter jättegott. Det måste jag testa. Tack och ha det så gott!

    SvaraRadera
  2. Hej Karin,
    Ja det låter gott,så det får jag prova.Kul med lite såna här tips också.
    Hoppas det är lite sol hos dig.Det körs med gråskala här,4+gr,just nu.Har inte lust att köra ut,så går till Biblioteket och kollar vad som finns att låna.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Hej Kors och Tvärs,
    hoppas det smakar!

    SvaraRadera
  4. Hej Marianne,
    i dag visar sig äntligen solen igen, det är helt underbart!
    Tur att det finns bibliotek när det är gråväder! :-)

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!