Brev från Servian

måndag 27 augusti 2012

en liten titt på Nîmes...


Det där med att förena nytta med nöje är inte så dumt...

Vi har letat förgäves efter golvvärme till det nya badrummet på byggvaruhusen häromkring, men så fanns det på ett ställe i Nîmes. Det är ju inte så långt, på andra sidan Montpellier, så vi åkte dit, till Leroy Merlin. Ärendet var snabbt ordnat och sen svängde vi in till stan. Jag vet att jag har varit där förut, men det var väldigt länge sedan och jag hade inte direkt någon uppfattning om stan, så det var bara att ge sig ut på gatorna.

Nîmes är känt för sitt arv efter romartiden, med den stora Arenan.  Vi kände inte för att turista på det viset, men det finns möjlighet att gå in där och titta.




Jag hörde någon nämna att det ryms 60.000 personer på läktarna; 
som tur är används de inte till riktiga gladiatorspel längre!


Det här fönstret drog till sig vår uppmärksamhet, 
och det visade sig att vi hade hittat Nîmes bästa konditori; 
Maison Villaret 13 Rue Madeleine


Den runda, snurrbara glassdisken med hemgjord glass var fin... 


Vi köpte med oss några macarons...




och nougat! 
 Men vilken skulle vi välja?
 en bit à la Tiramisù fick det bli...
Efterrätten säkrad i kväll!

Som vanligt; ja du vet vid det här laget? 
- var en stor del av behållningen att strosa på gatorna och spana på hus, folk och fina detaljer...








 Några fler gatubilder kommer snart...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!