Brev från Servian

söndag 21 oktober 2012

pumparecept...



Roligt att flera bloggvänner var sugna på pumpa 
såhär på höstkanten...
Så Mia och Eva-Lotta, här kommer recept, 
men ni vet väl att med mig får man improvisera lite, 
 och kan lägga till och dra ifrån!

Pumpasoppa
gjorde jag med
en halv pumpa
två potatisar
två scharlottenlökar
grönsaksbuljong 
2dl kokosmjölk 
ingefära
curry
salt o peppar

Scharlottenlöken fick fräsa med lite ingefära och curry innan jag hällde på buljong, knappt en liter sådär, och pumpan lades till. Pumpan var stenhård så jag hackade den ganska fint. Potatisen fick också koka med och för större mängd går det bra att öka antalet potatisar om man vill.
När pumpan börjat mjukna tillsatte jag kokosmjölken som fick koka med medan jag mosade till potatis och pumpa med en trägaffel. Man kan förstås köra den i mixer, men det var helt ok med små bitar i.

En persiljekvist som pricken över i!
Det är gulligt när man handlar här på torget, de frågar alltid om man vill ha "un peu de persil" också, lite persilja? 
Och det får man på köpet.

Gott med en skiva lantbröd till, att "torka tallriken " med.


Eftersom halva pumpan var kvar bestämde jag mig för att testa marmelad också, 
det blev två små burkar:

Pumpamarmelad

en halv pumpa
rivet skal och saft av en apelsin
ett par dl råsocker
ett äpple
stött kardemumma
en liten liten skvätt armagnac

Pumpa och socker fick smälta samman, och rivet apelsinskal blandades i med saften från en apelsin. 
Till skillnad från andra marmeladkok behövde jag tillsätta en hel del vatten för att konsistensen skulle bli lös och fluffig, det kändes lite torrt. Då lade jag till ett hackat äpple som fick koka med och det var nog en bra idé... 


 Helt ok till frukost !

Pumpan har inte så mycket smak i sig, men större andel
 apelsin eller äpple tror jag funkar, och kryddor som vanilj och kanel...
så det är bara att fortsätta experimentera!

2 kommentarer:

  1. Tack Karin för recepten. Självklart vet jag att
    man ska improvisera i köket men det är alltid bra att ha något att utgå ifrån. Allra helst om man vet att det blev bra. Letar alltid nya recept och idéer. Eva-Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Lotta,
      jag tycker också det är bra med ny inspiration, men är dålig på att följa recept, så det blir inte så exakt när jag delar med mig, men visst är det kul att prova sig fram :)

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!