Brev från Servian

tisdag 9 oktober 2012

världens bästa chardonnay?!


Det kan inte vara lätt det här att tävla i vin. 
Ungefär som med musik, att det beror lite på omständigheterna 
vad man  gillar. 
Men proffsen har sina sätt att gradera olika egenskaper. 


Vårt vindistrikt Côtes de Thongue är ett av de mest prisbeönta i vad gäller Vin De Pays-viner, dvs Indication Géographique Protégée (IGP)Fördelen med att vara ett Vin de Pays/ IGP är att du får blanda druvorna friare än i AOC-appelationerna där det är strikt reglerat. Du kan ha en enda cépage, druvsort,  eller en assemblage, en blandning.


Häromdagen stannade vi till i Alignan-du-Vent, en grannby till Servian, och tittade in på deras vinkooperativ.
Vinet kommer här från byarna Néffiès och Alignan-du-Vent som har gått samman.


Deras chardonnay-vin har i år bland annat fått guldmedalj vid tävlingen Chardonnay du Monde. Vid denna tävling provades 908 viner från 43 länder. Det ska sägas att det inte bara utdelades en guldmedalj, utan 67 stycken, varav 44 till Frankrike.

Jag ser i listan över medaljer att även vårt kooperativ i Servian
Les vignerons de l'Occitane (Côtes de Thongue) fick en guldmedalj. 
Hoppsan, det hade gått mig förbi, det är lätt att bli hemmablind!


Vi blev väl mottagna i butiken och fick smaka oss igenom hela det vita sortimentet; toute la gamme,
och köpte även med oss några rödviner som verkade lovande,
för att utforska hemma i lugn och ro.


Annars går det också bra att ta med sig en dunk och fylla på med vin!
Det är rätt kul att bo i La France, det finns något för alla!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Hittade hit när jag Googlade på hus till salu i Provence :)
    Kommer just från en vecka i Carry-le-rouet och efter två besök här nere i sydfrankrike är jag totalt förälskad och tittar efter/drömmer om ett sommarhus. Gärna ett väldigt enkelt och billigt stenhus som vi kan pyssla och renovera själva i vår egen takt.

    Har bokmärkt din sida, och skall läsa vidare i kväll för den verkar så mysig!

    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  2. Hej Mia,
    vad roligt att du hittat hit!

    Kika gärna på min hussida Hus I Languedoc om du hittar något hus som du gillar, jag hjälper er gärna att hitta något :)
    www.husilanguedoc.se

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!