Brev från Servian

torsdag 5 juni 2014

marknadsdag i Servian...


I dag hade jag en liten stund över på förmiddagen 
och passade på att besöka marknaden hemma i Servian. 
Vi har ju en ovanligt bra marknad, särskilt torsdag och lördag,
och lite färre handlare på tisdagen.


Caféet har fått nya ägare som har fixat till fasaden, 
det känns lovande med nya friska krafter i byn.


Jag tar en kaffe och läser Midi Libre...


Handlar lite vitlöksoliver och hittar för första gången lokala aprikoser, 
från Abeilhan!

-Du måste smaka, de är underbara, säger Bernadette och tar ut en ur påsen, 
den får jag inte betala!
Och visst har hon rätt!


Jag gillar skarpt hennes grönsaksstånd 
och det är så trevligt med skyltarna som talar om varifrån frukt och grönsaker kommer; 
oftast från byarna här i närheten.


Körsbären från Olargues är också underbara nu. 
Hela dalen där vid floden Orb är en riktig körsbärsdal. 

Fortfarande finns också fina jordgubbar från Portiragnes.
Vardagslyx!


2 kommentarer:

  1. Hej Karin och tack för din fina blogg som alltid är rolig att läsa och titta på. Idag besökte mannen och jag Malin Menas fina glashytta. Det var en fin plats! Den hade jag inte hittat utan din blogg. Mannen och jag har fastnat för Frankrike sen 1994, då vi började köra dit, först tillsammans med våra barn och nu själva. En liten dröm finns så klart att få "stanna kvar" när semestern är slut!
    Boel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Boel, vad roligt att höra att du hittade till Malins fina glashytta!
      Välkommen att höra av dig om du vill kika på några hus när ni kommer hit nästa gång!

      hälsar Karin

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!