Brev från Servian

söndag 1 juni 2014

att flanera längs Seine...


I Paris liksom på andra ställen gillar jag att promenera 
för att titta på folk och insupa stämningen. 

Ser ni vilken stil han har, 
farbrorn i den lilla, lilla  ljusblå bilen...

På andra sidan Seine från Hôtel de Ville sett ligger den lummiga blomstermarknaden.




Underbart! och du skulle känna doften...



En liten lastbil skulle man ha haft, för att få med sig lite fint!


Men man får akta sig så man inte blir bortspolad !


Men jag klarar mig utan att bli dränkt och flanerar vidare förbi boklådorna, 
till gångbron Pont des Arts, 
med alla tusentals hänglås, kärlekssymbolen... 



Många är de kärlekskranka som kastat nyckeln i floden. 

Räckena kollapsar med jämna mellanrum och en ny idé är att flytta räckena till en annan plats,
 där de inte äventyrar hållfastheten. 


Musée d'Orsay visas en utställning med konst av Van Gogh. 


(Gillar de orangea detaljerna som går igen här, 
det kanske syns bättre om du klickar på bilden).

 Men det är inte dit jag är på väg; 
har siktet inställt på Tuilerierna mittemot, 
den stora trädgården och Orangerimuseet med Monets näckrosor. 


Om en vecka blir det visst trädgårdsmarknad.

Parken är som ett stort vardagsrum mitt i stan,
där folk leker, springer, vilar sig...


 Det är riktigt skönt att slå sig ner i en av vilfåtöljerna och vila fötterna en stund.


De oräkneliga duvorna trivs också ! 
De skulle räcka till ett eget inlägg, men det får räcka med tre...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!