Brev från Servian

onsdag 5 september 2012

la rentrée!


Den här veckan börjar de franska skoleleverna skolan igen;
det är la rentrée!  Så också våra tjejer och det är redan deras tredje franska skolår, vad tiden går fort!

I dag kom de hem fullastade med årets skolböcker... En skillnad här jämfört med Sverige är att på högstadiet / collège byter man lärare och klasser varje år, så det är lite spännande!

Nytt år och nya utmaningar...
Amanda börjar med spanska och Véra med latin förutom franskan och engelskan!

Jag får väl också göra en ansträngning; så jag köpte på vårt Super U några klassiker att läsa. Molière har ju anknytning till grannstaden Pézenas, och ingår i allmänbildningen...
Priset 1,50 € var inte mycket att bråka om!



PS. även i Jorges" Bloggen om Languedoc" kan du läsa om fenomenet "la Rentrée"!

5 kommentarer:

  1. Hej, jag länkade till detta inlägg i min blogg. Hälsningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jorge,
      vad trevligt, tack!
      Visst är det mycket "rentrée" nu! och det känns verkligen härligt och positivt laddat om man jämför med "nu är sommarlovet slut" :)

      Radera
  2. Åh! Latin - då blir en gammal latinlärare som jag glad! Hälsa henne att det kommer hon att ha stor nytta av i sina framtida språkstudier:-D

    SvaraRadera
  3. När vi tidigare planerade för en ev resa till Frankrike månadsskiftet aug/sep, blev vi varnade för kaos på vägarna o köer överallt. Just p g a denna "la rentrée". Alla ska tillbaka hem igen innan skolstart...

    Ett nytt ord som jag lagt på minnet ;).

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!