Brev från Servian

söndag 9 mars 2014

första milen...



I morse var första gången jag drack morgonkaffet ute på terrassen i värmen. 
Nedanför på gatan susade söndagscyklisterna förbi i sina färgglada stassar. 
Och jag insåg att det var dags att damma av cykeln för den första milen för i år.


Tänkte först bara ta en tur över vinfälten, 
men korsade några byar för att det skulle bli lite längre; 
Espondeilhan, Coulobres och Abeilhan.

Kyrkklockan i Abeilhan klingade när jag tog bilden.


Jag stannade till precis utanför Abeilhan där man ser upp mot bergen. 

De flesta vinbönderna har klippt sina fält nu, 
och här ser man att de har plöjt ner kvistarna i jorden i varannan rad, 
och i varannan rad är blommorna kvar.


De flesta byarna häromkring ligger på en liten kulle, 
och så även min by Servian.

På långt håll syns gyttret runt kyrkan, och hur byn har fortsatt växa ner för slänten. 
Byn började som en romersk villa för sisådär tvåtusen år sedan.


Vilken lycka att ha hittat hit!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!