Brev från Servian

tisdag 18 mars 2014

konst och hantverk i Pézenas...


När monsieur föreslog att vi skulle äta lunch i Pézenas i dag var jag inte svårövertalad. 
Det är bäst att passa på medan sommarvädret håller i sig! 

Vi åt en enkel lunch på ett av ställena på Cours Jean Jaurès. Nästan för varmt i solen! Sedan strosade vi en stund i gränderna i väntan på att en affär skulle öppna efter lunch.


Den här herrn på en dörr, mittemot kyrkan, ser för rolig ut.


 På lilla Rue Mercerie (sybehörsgatan!) ligger den lilla bok/pappersaffären Canari Blu
Roligt att se, eftersom jag själv jobbat som handbokbindare ganska många år i mitt "tidigare liv";
 haft kurser i pappslöjd och pappersmarmorering och sånt. 



Mittemot finns en brocante, men jag passar mig; 
tycker att jag har för mycket saker att hålla reda på redan...


Där gränden tar slut ligger Place Gambetta 
och huset la Maison des Métiers D'Art med butik och utställningar.


I den stora utställningshallen finns just nu olika kreativa lampor.


En gammal skrivmaskin ger läckra skuggor!
 Av Louis-Marie Planquette:




I butiken finns även smycken, glas och keramik...


och ett välsnickrat "sminkbord" med lådor.


De gamla kvarteren i Pézenas är fulla av små hantverksbutiker 
och även husen är fulla av fina detaljer.


Även om man har gått där många gånger finns det alltid något att fästa blicken på!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!