Brev från Servian

söndag 1 december 2013

doften av saffran...


Det bästa med advent är dofterna... 
Doften av saffran fyllde köket i morse, 
sedan jag lagt några saffransstrån i blöt över natten.


Lyckligtvis hade jag lite kvar från förra året. 
Nu hittar man saffran från byn Neffiès på julmarknaderna häromkring igen. 
Från deras egen krokusodling! 
Lite extra gott, eller i alla fall en lyxig känsla med närodlat!


Jag tassade runt i köket innan de andra vaknat
(det hör verkligen inte till vanligheterna!)
och svängde ihop en saffranskaka.

Receptet har jag sparat från en kompis i Sverige; 
det är enkelt och kakan blir väldigt saftig och god tycker jag.
Om man känner för det kan man göra en mall av papper 
innan man silar över florsocker. 
Voilà!


som vi brukar åka på, men det får vara idag. 
Det är skönt att vara hemma och pyssla för en gångs skull.
I brist på mossa använder jag vilda växter till adventsstaken, 
Rosmarin växer vilt i vägkanten, 
och doftar också gott!


2 kommentarer:

  1. Återigen ett trevligt brev från Servian. Saffranskakan måste jag baka! Tack för tipset. Så undrar jag, gör ni egen glögg? Har du i så fall hittat något speciellt vin att krydda och eventuellt blanda upp med något sött starkvin? Skulle gärna fira jul i mitt lila, lilla hus i Marseillan men det behöver nog en viss vinterisolering först.
    God jul på dig-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja jag brukar göra lite glögg varje år. Förra året blev det med krydda av egna små kumquats. Vanligt vin passar bra, kanske ett grenache som är lite runt i smaken; man tager vad man haver :) Se ett tidigare inlägg :
      http://brevfranservian.blogspot.fr/2012/12/glogg-och-kumquats.html

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!