Brev från Servian

måndag 9 december 2013

julstämning...


Julen närmar sig onekligen även om det är lite svårt att ta in på de här breddgraderna. 
Igår gjorde vi ett försök att andas in lite julstämning och besökte julmarknaden på vingården 


På såna här marknader är det ofta en blandning av "hemgjort" hantverk 
och proffsiga mat-och dryckesvaror, så var det också här. 



I vinbutiken tronade förstås fina flaskor. Jag har hört att förr om åren beställde både den franska och amerikanska presidenten sitt vin här. Det var på Mitterand/ Bush's tid. Om M. le président Hollande handlar här vet jag inte...


Rejäla gamla ekfat...



Och stora vintankar. 
360 HL som det står på luckan blir alltså 36000 liter vin, i bara en av tankarna.
 Jag såg en på 560 HL också...



Gården ligger vackert!


Vi var många som hittat dit den här eftermiddagen. 
Vägen hade behövt vara enkelriktad. 
Men vi tog oss fram så småningom och det var tur det, 
för efteråt väntade andra adventskaffe hos vänner i Faugères- vilket adventskaffe sen; 
det blev middag också av bara farten. Oj, vilken mysig eftermiddag och kväll! 

4 kommentarer:

  1. Återigen Karin, vilket härligt liv du tycks leva. Här I Mellansverige har vi just nu 9 minus och några cm snö. Visst är det julstämning med snön men vi vet ju att en lång och kall vinter väntar. Fortsätt och frossa och trivs i härliga Sydfrankrike.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du från Mellansverige. Jag får önska "bon courage" inför vintern och hoppas att den blir mild och fin!

      Radera
  2. Nu härjar du allt med mitt längt! Det blir nästan svårt att läsa, så härligt låter det! Jag har ett spännande jobb här hemma nu men L kan vara på G till Frankrike och då vete tusan om vi inte lättar ankar ändå…!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det låter ju spännande med nya möjligheter framöver! Den som lever får se och när längtan blir svår får ni komma ner en sväng!

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!