Brev från Servian

onsdag 23 januari 2013

en älskad 2CV...


Kanske finns det några "2CV-nördar" bland er som läser min blogg?

De blir mer sällsynta på vägarna, men som tur är finns det många entusiaster, som vårdar sina 2CV. Den klassiska bilen Citroën 2CV väcker känslor och jag vill dela med mig till er av ett radioprogram som Jerker Petterson har gjort för Tyresöradion; en halvtimmes program om denna speciella bil.
Klicka på länken och lyssna!


Precis en såhär ärtgrön 2CV var den första bil jag körde som 19-årig au-pair med färskt körkort. Så jag har en del nostalgiska minnen, som i alla fall såhär efteråt är roliga att tänka på...

...som att vid vänstersvängar vara tvungen att sträcka ut vänsterarmen genom fönstret, som en cyklist, eftersom blinkersen inte funkade...

...som när motorhuven blåste upp på ringleden i Avignon och sikten blev minst sagt begränsad...

...eller som när jag skulle hem efter en utekväll och en kille hade somnat i bilen efter att ha försökt tjuvkoppla den; han lomade snällt iväg när jag kom som tur var!





1 kommentar:

  1. Hej, jag var bara tvungen att skriva en kommentar eftersom det inte fanns några innan. Jag kör Dyane -68 😊
    Mvh, Håkan Nilsson

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!