Brev från Servian

torsdag 24 januari 2013

skitvin? nej du...



Man kan verkligen förstå att vinodlare här i Languedoc är trötta på att deras vin med förutfattade meningar avfärdas som "vin de merde" -skitvin, när det finns vin av så hög kvalitet här. 
En krögare i Aniane, Jean-Marc Speziale,  tröttnade rejält och tog med hjälp av en oenolog fram ett nytt vin med vinkooperativet i Gignac och döpte det helt fräckt till "Le Vin de Merde"
Det är ett marknadsföringstrick som fungerar, många blir nyfikna och framgången var förstås omedelbar; de femtusen första flaskorna sålde slut snabbt. Det var 2008 och numera finns även en "cuvée prestige" lagrad på ekfat. 
Kvällens spenat/chèvre-paj fick bra sällskap av denna uppstudsiga "fluga"!

2 kommentarer:

  1. Hej Karin.
    Detta får mig att tänka på något jag nyss läste i en bok av den förträfflige Staffan Heimerson (f ö också en frankofil med bostad i Provence tror jag). Han skrev i sin senaste bok om möten med vännen Bo Hagström - han med Solens mat. Denne sa på tal om vin - "Nästan alla viner är goda på sitt sätt - det är inget problem att dricka ett dåligt vin. Det är bara att dricka det i stora klunkar".
    Jag har tagit till mig i alla fall första delen av hans åsikt:
    Det är svårt att hitta dåliga viner i Languedoc. Alla är inte stora och fantastiska viner men jag upplever att vinodlarna är omtänksamma och lägger stor känsla vid sina viner. .... det finns oftast en personlighet i vinet och och visst finns det även fantastiska viner för det pris som erbjuds. // SP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det! Välkommen tillbaka för att upptäcka flera goda viner ;)

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!