Brev från Servian

tisdag 22 januari 2013

fiskhimlen...


I väntan på bilen promenerade jag bort till Poissonnerie Barba, 
alias himmelriket för alla som är förtjusta i fisk och skaldjur...

Underbart med detta urval och kunnande!
Le poissonnier lyste av stolthet när jag berömde sortimentet. 
Jag var tvungen att titta runt en stund innan jag kunde bestämma mig.







Eftersom man inte ska göra det för lätt för sig här i livet
köpte jag en fisk jag aldrig sett förut;
l'ail de raie.


 Så nu blir det att läsa på lite recept...


Barba har flera butiker och den största, 
där det även finns restaurang/brasserie, 
ligger vid gamla Pézenas-infarten till Béziers.



10 kommentarer:

  1. Det är ju den jag berättade så lyriskt om, redan efter mitt första besök, då vi bodde i Portiragnes. Och vi missar inte en endaste gång att besöka dem. Älskar deras utbud! Plus att de är så hjälpsamma :).

    SvaraRadera
  2. Åkej, då har vi hittat stället dit vi får åka inför vår planerade franskinspirerade kräftskiva i Murviel i augusti! Din blogg är som en rykande färsk guidebok (har jag nog kommenterat förut, tror jag!). Toppen!

    SvaraRadera
  3. Det där skulle jag också uppleva som ett riktigt himmelrike! Älskar fisk och skaldjur :)

    SvaraRadera
  4. Älskar också fisk och skaldjur. Rockavingar är också gott om man "filar" den först och gör fiskgratäng eller ev. kokar den.
    KarinR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter gott; här fick den åka in i ugnen, och det fungerade också bra!

      Radera
  5. Hej Karin.Jag brukar alltid dras till fiskutbudet,där står man länge och spanar in.Inte alltid man har möjlighet att handla för att laga till,när man reser runt.Men kameran blir använd..En till som älskar fisk och skaldjur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fascinerande med alla fina fiskar och skaldjur; jag har en del kvar att upptäcka, det är härligt!

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!