Brev från Servian

söndag 18 augusti 2013

cykel och vin...


Så var det dags igen att ge mig ut på cykeltur. Den här gången ville jag cykla bland de böljande kullarna utanför Magalas. Men först måste jag passera Espondeilhan och Puissalicon, byn som ligger så vackert på kullen här.


I Magalas ligger tågstationen där man kan ta sig till Béziers eller Bédarieux för endast 1 €. Det är rätt otroligt vad vår region satsar på kommunikationer, och alla ska ha råd!


Utanför Magalas måste jag välja väg... 
Hade tänkt mig till Pouzolles men lät magkänslan styra och valde vägen via Fouzilhon, 
fastän det är en längre runda. 



Det var allt lite kämpigt i den stekande solen, 
men så otroligt vackert!



I lilla byn Fouzilhon finns en teater, Théatre de Pierres
Finns det eldsjälar finns det liv!



Jag stannade till i Gabian för proviantering, köpte några croissanter som var spröda och fina. Så kunde jag säga till barnen att jag cyklat tre mil för att köpa croissanter till dem på söndagsmorgonen...


Vinkooperativet i Gabian har nog sett en del carignan-druvor i dina dar; det kallas La Carignano efter druvan som var väldigt vanlig förut och som nu uppskattas mer igen. Många här i Languedoc som har gamla carignan-stockar vårdar dem ömt.


En av dem som vurmar för carignan är Brigitte Chevalier på Domaine de Cébène. Genom henne kan man "adoptera" en vinstock i tre år och vara med och rädda ett vinfält med 70-100-åriga carignanstockar från att rivas upp; och man får då samtidigt rabatt på hennes övriga viner. Låter som en bra idé. Vi drack ett av hennes viner igår till middag och det är en ny favorit helt klart!


Nåväl, cykling och vin är ingen kombination jag rekommenderar...
jag trampade hem utan vin den här gången också, 
och kan nu räkna in tio cyklade mil på en vecka, kul!

Servian-Espondeilhan-Puissalicon-Magalas-Fouzilhon-Gabian-Pouzolles-Espondeilhan-Servian; dryga 29 km.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!