Brev från Servian

torsdag 15 augusti 2013

ingen tvekan...


Tänk så olika det kan vara, i  morse var det ingen tvekan alls. Det är helgdag här i Frankrike och inga husvisningar i dag, så jag firade med att ge mig ut på cykel igen...

Dagens tur:
Servian-Bassan-Corneilhan-Pailhès-Puimisson-Puissalicon-Espondeilhan-Servian.


Vid vägen till Bassan står det här lilla läckra målade huset.


Bassan är en charmerande by, med ett mysigt torg med en liten mataffär. Ett av mina favoritbagerier ligger här i byn och ett café som alltid har öppet. Jag stannade till och köpte lite frukt.


Här finns också galleriet med speciella handgjorda möbler, det måste jag återkomma till en annan gång!




En del av det medeltida slottet är faktiskt till salu
kan det vara något?


Från Bassan kan man snedda över den stora vägen D909 (som går mellan Béziers och Bédarieux) vid den nedlagda tågstationen Ribaute les Lieuran.


Vägen upp till Corneilhan var minst sagt slingrig och brant, men jag börjar bli van nu ( ha!) och trampar på ändå...


Corneilhans kyrka ligger högt på kullen mitt i byn, 
där uppe är det en vidunderlig utsikt.


Men den här lilla kyrkan hade jag inte tänkt på tidigare, 
strax nedanför. 
Visst ser den ut som ett smycke, med slipade fasetter....


Vägen mellan Corneilhan och Pailhès var väldigt fin och rofylld. Bara cikadorna och jag, och någon enstaka vinbonde som var ute och trimmade vinrankorna. De trimmar sidorna nu, för att släppa in mer ljus till druvklasarna.


For vidare till Puimisson och över "stora vägen" igen till Puissalicon, 
sen är jag ju nästan hemma...


27 km idag av bara farten, 
det går ju bra det här!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!