Brev från Servian

onsdag 7 augusti 2013

film för vinvänner (och andra)...


För första gången på många veckor har vi nu en mulen dag, inte helt fel faktiskt.

Kanske ett bra tillfälle att se en film?

Vi såg om om filmen Sideways nyligen, extra rolig för vinintresserade förstås. Den har några år på nacken nu, den hade premiär 2004. Första gången jag såg den kunde jag ingenting om olika druvsorter, men det kommer på något vis automatiskt här, när man bor i världens största vindistrikt. (Languedoc har större vinproduktion än både Australien och Sydafrika, vilket jag inte tror märks på det svenska standardutbudet på Systembolaget!)

Här handlar det dock om Californien och en av huvudpersonerna är helt begeistrad i druvan Pinot Noir; aldrig att han skulle dricka en Merlot! Hans kompis är inte så hemma på vinprovning utan tuggar tuggummi samtidigt.... Filmen utspelar sig i vinmiljö och beskriver en resa - på flera sätt- för huvudpersonerna. Jag ska inte säga mer, utom att man lider med huvudpersonerna i deras tillkortakommanden och pinsamheter, men det är samtidigt en väldigt rolig film...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!