Brev från Servian

måndag 16 juli 2012

på torget i Caux...


På fredagar är det marknad på huvudgatan i Caux,
 jag strosade förbi när jag ändå var i husärende i byn.
Många madamer kom med sina korgar och "dramaten" och handlade.
De är goda de där oliverna...

Ni har kanske hört högtalarutropen de har i en del byar för att berätta om vad som är på gång? Det hörs över hela byn, det var likadant i St. Géniès. Här ropades en utförlig beskrivning ut av alla handlare som var på plats, bland annat "vår" grönsakshandlare i Servian; Bernadette. Det är alltså här i Caux hon är på fredagar!  
(i Servian tisdag,torsdag, lördag!)







2 kommentarer:

  1. Det ser verkligen mysigt ut! Jag har hört ryktas att det ska vara högtalarutrop även i vår blivande by Puissalicon. Undras om man hinner förstå vad som sägs...
    KarinR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin,
      jag håller tummarna för att det går att höra; du får rapportera...I St. Géniès var det ganska hopplöst, det skrällde så mycket - men man fattade att något var på gång och kunde gå ut och se vad det var :)))

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!