Brev från Servian

onsdag 26 oktober 2011

boktips; en annans hjärta...


  Le Coeur d'une autre; En annans hjärta, av Tatiana de Rosnay.

Tänk dig att du efter att ha varit sjuk räddas till livet av en hjärttransplantation. Efter operationen blir livet helt annorlunda; du gillar annan mat, andra färger, du får ett nytt intresse för människor och du får hjärtklappning framför en tavla... Det är vad som händer huvudpersonen i "Le Coeur d'une autre" .

Boken handlar om en ganska otrevlig man, som efter en hjärttransplantation förvandlas på alla möjliga sätt; till det bättre! Han blir själv förundrad och börjar misstänka att det har att göra med donatorn till hans nya hjärta. Trots att donatorn ska få vara anonym lyckas han få reda på vem det var, och letar rätt på några av dem som stod "hans hjärta" nära.

Intressant var även att läsa i förordet, att även om detta är en helt påhittad historia så har vetenskapen nu  kommit fram till att det kan vara möjligt, att ett nytt hjärta faktiskt kan påverka processer i den mottagande kroppen. Fascinerande!

Tyvärr verkar denna bok inte vara översatt till svenska ännu, men Sekwa förlag har gett ut en annan av Tatiana de Rosnays böcker, som heter Bumerang, även den läsvärd. Nu i  oktober ger Sekwa ut hennes "Huset du älskade" som jag inte har läst ännu.

Visst är det härligt med böcker som man inte vill lägga ifrån sig och som dröjer kvar i sinnet när de är slut!

3 kommentarer:

  1. Det låter spännande! Redan innan jag kom så långt att jag såg att du skrivit om att organ kan "minnas" tänkte jag på att jag läst det någonstans.

    Förresten har jag just läst "Saras nyckel" av Tatiana de Rosnay. Den handlar om Frankrikes grymma behandling av 7000 judar vid Vél d’Hiv-razzian under andra världskriget. En historia som många fransmän visst inte vill kännas vid. Gripande!

    SvaraRadera
  2. Hej Mira!
    Saras nyckel finns som film också, men jag ska nog läsa boken först!

    SvaraRadera
  3. Hej Karin!
    Alltid kul med boktips.Vid denna årstid är det extra mysigt att krypa ihop inne,med bra böcker.
    Tack för att du talade om vad blommorna heter,kul att veta!

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!