Brev från Servian

söndag 29 mars 2020

grym chokladkaka med valnötter...


I dag fick jag för mig att jag skulle ta hand om lite valnötter som legat bortglömda i en skål...
Sagt och gjort, jag knäckte dem. 


Då uppstod frågan vad jag skulle göra med dem...
Tänkte att valnötter och choklad är en god blandning.

Det var år och dag sen jag bakade kakor, 
men nu var det alltså dags.



Jag använde ett grundrecept på "kladdkaka" och la till valnötter, kumquats och en liten skvätt rom. 

Såhär ungefär:
2 dl råsocker
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
4 matskedar kakao
150 g smält smör
2 ägg 

Jag hade bara ett ägg så jag kompletterade med 
lite bakpulver, för att det skulle hålla ihop bättre.

Jag la till 
tre nävar valnötter
tre st kumquats, med skal
1 skvätt rom

Blanda de torra ingredienserna, smält smör och blanda i ägg 
- här la jag till rommen, kumquats och valnötterna- 
och häll allt i en smord form. 
Grädda 20 minuter i 200 grader.



Mmm, gissa om det blev gott ! 

Grymt gott! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!