Brev från Servian

måndag 19 december 2011

lustiga sammanträffanden...


Jag var på snabbvisit i Sverige den gångna helgen och när jag väntade på anslutande flyg i Paris hittade jag en bok att läsa, som jag inte hade hört talas om förut; La délicatesse av David Foenkinos.

Den var väldigt lättläst, och det visade sig att den handlar om en kvinna som råkar få jobb på ett svenskt företag i Paris som säljer Krisprolls, skorpor alltså. Där blir hon bekant med en anonym svensk kille som jobbar på hennes avdelning, som heter Markus ( och hur det går kan ni säkert lista ut...)
Författaren beskriver Markus som en från början ganska blek typ som kommer från Uppsala, men han  visar sig sedan ha humor. Det var ganska kul att läsa om såkallade svenska egenskaper från en fransk synvinkel. Vissa saker stämmer, men inte allt förstås...

Boken har fått flera priser och den har filmats; filmen får premiär i övermorgon här i Frankrike, med Audrey Tautou i huvudrollen som Nathalie, som är bokens verkliga huvudperson.  Nu vet jag ju precis hur det går, så jag står nog över filmen, men här kommer ett litet klipp för er som är nyfikna:



Lite lustigt sammanträffande var det; att läsa en bok som handlar om en svensk i Paris som kommer från Uppsala, medan jag väntade på flyget från Paris till Uppsala...

5 kommentarer:

  1. Apropå lustiga sammanträffanden...

    SvaraRadera
  2. HEJ! Ja se bara, ibland springer man på oväntade saker :-) ha en fin jul.

    SvaraRadera
  3. Hej Mira,
    ja just det, à propos lustiga sammanträffanden träffade jag Hussen nyss ;-))

    SvaraRadera
  4. Hej Ninni,
    ha en fin jul du med!

    SvaraRadera
  5. Men! Sa jag... Då måste det ju vara Karin du ska träffa! Min bloggvän! Och jo, så var det ju! Så det kan bli... :-)

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!