Brev från Servian

fredag 26 september 2014

vyer i Fitou...



Oftast så jobbar jag med hus i närheten av Béziers/Pézenas/Agde, 
men ibland händer det att jag har uppdrag längre bort. 
I går fick jag anledning att beundra utsikten från slottet i Fitou, strax norr om Perpignan.
 I närheten här finns moderna bostäder med havsutsikt.

Man är ganska högt över havet och ser ända bort till Leucate på andra sidan lagunen. Leucate är vida känt för alla wind/kitesurfare genom tävlingen Le Mondial du Vent och även för ostronodlingarna och de långa sandstränderna.


Det medeltida slottet i Fitou lär vara från slutet av 900-talet.


Fitou är annars känt som den äldsta vinappellationen i Languedoc-Roussillon; 
Fitou AOC, som t.ex detta ekologiska La Crémade.


I ett Fitou AOC-vin måste 40 % av druvorna vara Carignan 
och man tycker sig känna doften av den kärva garriguen där de har vuxit...



2 kommentarer:

  1. Gott vin och vacker trakt. I Perpignan har jag varit men inte i Fitou. Men i trakterna.

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!