Brev från Servian

lördag 6 december 2014

téléthon...



När vi först kom hit till Frankrike hade jag ingen aning om vad Téléthon var för något. En massa jippon överallt, i varje stad och by. 

Själva ordet är en kombination av télévision och marathon, alltså en tv-sändning som pågår länge. 

Nu vet jag att det går ut på att samla in pengar till forskning och stöd för personer med ovanliga sjukdomar. Reportage varvas i dag på tv-kanalen France2 med artister och förstås insamling till förmån för forskning. Förra året samlade de in otroliga

                         89,327,268 €


Jag drog ett litet strå till stacken när jag handlade på torget och köpte bakverk som en av våra grannar på gatan hade bakat till förmån för insamlingen. 

Jag provade också gå in på deras hemsida https://don.telethon.fr/
och ge en gåva direkt, det var väldigt enkelt! 
(Info finns även på engelska.)

Många bäckar små heter det ju...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!