Brev från Servian

måndag 7 oktober 2024

variant på pissaladière


Pissaladière 
görs ju i vanliga fall på gul lök, 
men nu hade jag en stor purjolök som låg och väntade...

Det är bara att fräsa löken tills den är mjuk, 
jag blandade sen i de svarta oliverna
(de från l'Oulibo i Bize- Minervois är bra!)
och lite hackad vitlök.



Jag använder oftast färdig pajdeg, bara att rulla ut...



Ansjovisen från Collioure är ett måste!


Medan pajen står i ugnen (10-12 minuter) 
hinner man svänga ihop en sallad.


Sen är det färdigt att servera!

Bon appétit!



Det här fotot tog jag för några år sedan 
på en av anjovisaffärerna i Collioure...





 

5 kommentarer:

  1. Åh detta skall jag testa till lunch eller kanske som förrätt ☺️

    SvaraRadera
  2. Pernilla Grimgard10 oktober 2024 kl. 07:30

    Åh detta skall jag testa till lunch eller kanske som förrätt 🥰

    SvaraRadera
  3. Exakt sådär gör jag min också. Numera med svenskinköpta sardeller och grekiska oliver men det går också bra. Ser längtansfullt på dina tomater - de får man aldrig så fulla av smak här i Sverige. Jag lägger omväxlande kapris eller basilika med mozzarella på - har du använt kronärtskocksbottnar? Undrar Monica A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ja här använde jag lite inlagd kronärtskocka på !

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!