Brev från Servian

torsdag 20 september 2012

gratinerade ostron...


Igår var vi en sväng till Bouzigues med våra gäster och fick med oss lite färska ostron hem, härligt!

Första gången vi gjorde gratinerade ostron kände jag mig som "novisen vid spisen", jag visste inte riktigt hur receptet skulle funka. Sådär, visade det sig. Det blev gott, men lite väl såsigt.

Konstigt nog hade vi bara ätit det på restaurang och inte fixat det hemma förut, men någon gång måste ju vara den första!

I dag var det andra gången och vis av erfarenheten blev det lite mindre såsigt och med lite mera stuns... Ungefär såhär:

Till 10 ostron:
En finhackad scharlottenlök
En stor klick smör
En halv- en dl grädde
En skvätt, ca en halv dl torrt vitt vin, gärna Picpoul de Pinet
Ostronsspad
1 dl finriven parmesanost
Toppa med finrivna brödsmulor av dagsgammalt bröd och lite extra parmesan

Låt först scharlottenlöken mjukna i smöret. Gör en redning; tillsätt mjöl lite i taget och spä med grädde, vitt vin och lite ostronspad och låt det tjockna. Salta och peppra och blanda i parmesanost som får smälta. Lägg tillbaka ostronen i sina skal och skeda över blandningen. Toppa med lite extra parmesan och finrivna brödsmulor.

Gratinera i 250 grader, tills de fått fin färg 10-12 minuter.
Tag ut ur ugnen och njut!
allra helst i sällskap med goda vänner och ett glas Picpoul de Pinet!



2 kommentarer:

  1. Åhhh... så gott det är! Har sparat ditt recept till nästa vi gång vi är där nere. Då ska jag absolut prova detta.

    SvaraRadera
  2. Intressant med gratinerade ostron! Jag har alltid haft lite svårt för ostron, men gillade det när vi åt det i Kanada i somras. Otroligt färska ostron och lite annorlunda såser till.

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!