Brev från Servian

måndag 1 oktober 2012

franskt på bokmässan...


Hemkommen från bokmässan i Göteborg samlar jag ihop mina fynd. 
Temat var ju Norden i år, men det gick att leta upp några franska godbitar i alla fall...

Förlaget Sekwa är så duktiga på att hitta och översätta bra franska romaner och jag blev nyfiken på boken av Maylis de Kerangal;
"drömmen om en bro" som verkar spännande... Den såldes slut på bokmässan, precis som deras "Drömbokhandeln" som jag nämnt tidigare. De delade monter med likaledes frankofila Elisabeth Grate Bokförlag.


Jag hittade även en trevlig bok om franska viner, Drick för livet . 
Den är utgiven av My Nilsson och Willy Nilsson och betonar det hälsosamma med att dricka vin i måttliga mängder. I boken berättar de också utförligt om de olika franska vinregionerna och om duktiga vinmakare.


I samma monter fanns även reportageboken Godbitar i Provence
med fina bilder och tips från vår grannregion.


För dig som vill läsa om Frankrike på svenska finns det också en fin liten tidning som heter tête à tête, med reportage från olika delar av landet och om olika delar av den franska kulturen.

Dessutom hittade jag handboken "Förverkliga din bokdröm" av Kristina Svensson och Joanna Björqvist, 
vi får väl se hur det slutar...

6 kommentarer:

  1. Nu fick jag bra tips igen - tack! Det blir genast en tur till Gullmarsplan med tuben för att köpa Tête à tête.
    Nästa vecka är jag i Languedoc igen, denna gång för att visa syster och äldsta dottern vad de gått miste om hittills!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avec plaisir!
      Då hoppas jag det sköna vädret håller i sig även nästa vecka!

      Radera
  2. Tack för det Karin! himla kul med dina tips!

    SvaraRadera
  3. Kristina driver ju också en jättefin blogg om sitt arbete men också om sitt deltidsboende på franska riverian. Bloggen heter "Tomatsallad" och om du inte hittar den har jag den i min lista.

    Jag fick inte tag på bro-boken, du får recensera den när du läst klart. :)

    Bisous

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia,
      javisst, jag har kollat in "Tomatsallad" särskilt när vi skulle en sväng till Antibes :)
      Återkommer när jag läst ut boken, den verkar lovande!
      Biz

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!