Brev från Servian

tisdag 17 juni 2014

sommarläsning...


Nu är sommarens läsning räddad! 
I den lilla personliga bokhandeln i Agde, nära kyrkan,
 hittade jag tegelstenen Citadelles av Kate Mosse 
(Citadel på engelska, vet inte om den finns på svenska).

Kate Mosse är engelska och bor både i Sussex och i Carcassonne här i Languedoc, 
där hennes romaner oftast utspelar sig.

Jag har läst några av hennes historiska romaner tidigare, och främst gillat miljöerna.
En liten kvällsläsning gör att den här känns lovande, 
även vad gäller personskildringarna, hoppas på det!


Bra lästips kan man få i litterturtidningen Lire
med både recensioner och långa utdrag ut flera böcker. 

Jag läser reportaget om Maylis de Kerangal 
och blir intresserad av hennes senaste roman Réparer les vivants.


Hennes tidigare bok Drömmen om en bro 
är översatt till svenska av Marianne Tufvesson 
och utgiven av Sekwa förlag, den rekommenderas.
Hon har ett härligt driv i språket!


4 kommentarer:

  1. Här hemma ger ju förlaget Sekwa ut många jättebra franska romaner. Läste just, allt jag önskar mig (la liste de mes envies) av Gregorie Delacourte. Rekommenderas ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Ulf! De är duktiga på att hitta bra författare!

      Radera
  2. Hej Karin.
    Ser att Lire tar upp Romain Gary. (pseudonym Emile Ajar) Läste för många år sedan "Med livet framför sig" om den lilla arabiske pojken Momo, den fanns på en bok för alla 5:- på den tiden. Minns att jag ömsom skrattade åt hans ordvändningar ömsom grät åt hans hårda öde. Just nu läser jag "De obotliga optimisternas klubb" (le club des incorrigibles optimistes) av Jean-Michel Guenassia, också en smärre tegelsten men mycket läsvärd. Rekomenderas.
    Krister

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Krister, jag läste "optimisterna" på franska häromåret men det gick lite trögt... Kanske får göra ett nytt försök !

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!