Brev från Servian

tisdag 14 juni 2011

en makalös plats...


Gårdagen var  helgdag, eftersom  pingsten, la Pentecôte,  fortfarande är långhelg här, med ledig måndag. Det gäller att hålla reda på när det är jour ferié...
Den fina trädgården St. Adrien strax utanför Servian hade öppet och vi passade på att ta en sväng dit.

På medeltiden var här ett stenbrott och man kan tydligt se spåren av stenbrytning. Sånt slitgöra! De nuvarande ägarna har också slitit, de har lagt ner ett ofattbart arbete under många år för att skapa denna fantastiska oas.





Trädgården, eller snarare parkanläggningen, har öppet vissa helger, och ordnar ibland konserter och konstutställningar. Den här helgen var det en konst- och hantverksutställning, och en trädgårdsförening var på plats och sålde lite växter.



Konsten i all ära, men här tar trädgården priset. Med både doft- och synintryck. Man måste bara stanna upp och utbrista i en massa åhh! En verklig stund av hänryckning såhär i pingst... 
Har ni tänkt på att vanlig Nerium luktar choklad?  I en skog med många meter höga buskar märks det i alla fall...


Förutom alla växter har de planterat in fiskar i dammarna, så att det blir ett fungerande ekosystem.
Där finns också ett hägn med emu och påfåglar. Så fina!





Nu är det vardag igen, men som alltid gäller ju att fånga dagen! 
Ha det gott kära läsare!


2 kommentarer:

  1. Hej Karin! Din blogg har blivit som ett "magasin" för mig! Jag njuter av de vackra bilderna och längtar till sommarsemestern då jag och mannen får åka till södra Frankrike igen. I år har jag hyrt en vecka i Nice. När barnen var små och följde med hyrde vi av Gite de France, ofta i Var, ibland i Languedoc. Vi tycks hela tiden återvända! Nu börjar det spira en liten dröm hos oss som hos så många andra, att kanske kunna äga något eget när vi så småningom, om ca tio år ska sluta jobba. Vi hörs igen! Boel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Boel, vad roligt att höra att du återvänder hit och hittar lite inspiration!

      Välkommen hit till Languedoc också, och du vet att jag kan hjälpa dig att hitta ett hus, det är det jag jobbar med nu ;)
      Ha det så gott!

      Radera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!